на дарителския жест на Филип Сакелариевич
и
дейността на Емануил Васкилядович за
създаването на Първото българско светско училище
Няма да прозвучи
убедително твърдението, че направените дарения от Сакелариевич
и неговите последователи, а също и всеотдайна дейност на създателя на
училището Васкидович са оригинална проява на истинско родолюдие,
ако не приведа убедителни аргументи, че то е българско,а не гръцко и
че е първо по рода си в поробена България. Убедителни аргументи в това
отношение са фактите, изложени от ст.н. с. Трендафил Кръстанов в
"Писмо от Николай Христович
Тонджаров до йеромонах Неофит Рилски от януари 1834 година
за българското взаимоучително
и класно училище в Свищов, открито преди Габровското".
Освен това
не може да бъде оценена значимостта на дарителския акт и създаването
на училището, ако не се познават положителните последствия от тях.
Един от най-убедителните
аргументи в това отношение е надписът на външната корица на споменатия
вече по-горе
"Всеобщий кондик славяноболгарского
училища Божественого преображения".
Този надпис
недвусмислено показва, че училището, създадено в Свищов през 1815г.
е българско, а не гръцко. Друг убедителен факт, доказващ българския
характер на училището са написаните в него шест учебника на български
език. Те са издадени през 1835г. с общото название "Славеноболгарское
детоводство".
Отделните учебници са озаглавени
както следва:
1. Част первая, содержащая познания
букви….
2. Петтях чувства….
3.Част трета, содержащая и обучающая
известия славяно-болгарской граматики.
4. Аритметическое руководство ….
5. Краткое политическое землеописание….
6. Славеноболгарсский подручник. Послателник
за наставление на болгарските юноши.
Автори на шестте
учебника са Неофит Бозвели и Емануил Васкидович.
Копие от корицата
на четвъртия учебни к.
Ясно е, че
ако училището е било гръцко, както някои автори са твърдели до неотдавна,
то и учебните дисциплини в него е трябвало да бъдат водени на гръцки
език. В статии от Тр. Кръстанов се съобщават нови данни за
Ем. Васкидович за равноправното му съавторство в написването на
учебниците.
От списъка
на спомоществователите в края на четвъртата част на "Славеноболгарское
детоводство" се вижда, че то е получено от бащата на Христо Ботев-
Ботю Петков. От същия списък се вижда, че тази част е получена
в онези български селища, където по късно са най-силни национално-освободителните
борби. Това са селищата Плевен, София, Ловеч, Троян, Клисура, Сопот,
Карлово, Казанлък, Стара Загора, Велико Търново, Елена, Севлиево, Ново
село, Шипка и Свищов. На фиг. 3 те са представени в карта на днешна
България. В другите части не са посочени спомоществователи, но има основания
да се предполага, че и те са получили разпространение в същите селища.
За да се оцени
мястото и ролята на "Славеноболгарское детоводство" в развитието на
българската просвета трябва да се знае, че то е първият комплекс от
български учебници по различни учебни дисциплини. Преди "детоводството"
са публикувани само пет буквара и четири други учебника по отделни дисциплини.
Заслужава внимание
и оценката, която Георги Сава Раковски дава за ролята на свищовското
българско просветно дело, чието начало се поставя с училището на
Емануил Васкидович.
"Свищов по местоположението
си е един добър търговски град и поради това жителите му са по-отдавна
още развили търговщина, имеюще же сношения с разни страни места, почувствували
са и по-отколе от много други жители българи нуждата от науки и образования.
Там, както е знайно и народное чувство ся разбудило по-рано от других
многих и доста порядочни училища бяха се составили и плод принесоха
" …
А на друго
място Раковски пише
"Свищовски жители се отличават
прочем българи за най-родолюбци и най-разпалени ревнители народного
просвещения и затова нихно преимущество са и най-похвални, понеже доволни
знакове показаха и ежедневно показват. Дано нихний добър пример последува
за много време осърчен, за да даде повод и разбуне
и други наши съотечественици българи…"
За да видим
до колко са се сбъднали пророческите думи на Раковски за "разбунването"
и на други наши съотечественици под влияние на свищовските училища и
естествено на първото от тях, ще отбележим че от всичките ученици, които
са били деца на овчари, кацари, чехлари, мазачи,
сапунджии, абаджии, бакали, халачи и др. са учили и израстнали по-късно
пламенни родолюбци, изиграли важна роля в нашето Възраждане. Такива
са например П. Р. Славейков, Драган Цанков, Васил Манчев,
Тодор Икономов, Венко Бърнев, д-р Георги Атанасович и др. Емануил
Васкидович е бил и частен учител на Алеко Константинов, за
което свидетелства експонат в къщата музей на Алеко Константинов, а
също и на автора Цветан Радославов на съвременния химн на България
- "Мила родино".
Текста и химна,
можете да видите като
натиснете
тук
Цветан Радославов
|
Алеко
Константинов
|
От проучената
литература, с изключение на биографичната книга на Ст. Аршинков
за Цветан Радославов, не се получава достатъчно информация за
отношението към Емануил Васкидович, на неговите ученици, техните
родители и познати, за възпитателното въздействие, което е упражнил
върху тях. Многократното срещане на името му обаче в книгата за Цветан
Радославов, непринудено внушава убеждението, че за изключително
силния патриотизъм, съдържащ се в тази песен, послужила за основа на
химна на България, немалка заслуга има и Емануил Васкидович.
Тази книга и отделни малко известни моменти от биографиите на личности
като П. Р. Славейков, Драган Цанков, Алеко Константинов, професорите
Иван Шишманов и Емануил Иванов, д-р Георги Атанасович,
синовете на Хр. Павлович, д-р Димитър Павлович и художникът Николай
Павлович и др. също непринудено внушават убеждението, че едва ли
има видна личност, родена или живяла през 19 век в Свищов, която да
не е повлияна пряко или косвено от учителите, създали първите български
светски училища там, Емануил Васкидович и Христаки Павлович.
Въпреки, че може би отношенията между тях двамата, а също и между някои
техни последователи и приятели не винаги да са били добри, все пак всички
заедно те са създали среда, в която се развиват личности, играли и играещи
и до днес, даже и след смърта си, изключителна роля в просветния, културния
и политическия живот в България.
Най-сетне в
защита на тезата, че училището "Филип Сакелариевич" е първото
българско светско училище ще приведем само някои факти.
В книгата
"Славяно-българското детеводство на Неофит Бозвели и Емануил Васкилович"-Свищов,
1995г. за мото е отбелязана следната мисъл на Васил Априлов:
"Като основали такова училище,
свищовци са похвални и достойни за подражание".
В
брой 7 от 1869г. на в-к "Македония", редактиран от П.Р.Славейков,
пише
"Наистина, ако хвърлим един
поглед върху преминалото, ние ще съзрем, че свищовлии са били първите,
които са показвали най-голяма деятелност за училищата си; и ако не се
лъжим свищовлиите са основали първо българско училище, което е пръскало
светлина на науката и на просвещението в цяла България".
Никола Михайловски,
който е бил ученик в училището в Свищов през 1832г., по-късно пише в
"Цариградски вестник" от 19 януари 1857г. следното:
"Помня много добре нашите старовременни
училища, т.е. килии, защото и аз най-първо в тях учих азбука; в тях
децата учеха да четат часослов, псалтир и други божествени книги, всичкото
тогавашно учение в едно чтение и писмо. Тъй беше по всичка България,
освен в Свищов, гдето беше се отворило училище и под днешното значение.
После по подражанiю отвориха се подобни училища и по другите градове
български".
В брой 71
от 1845г. в-к "Србски новине" публикува дописка за училищата в Свищов,
където се съобщава, че в този град имало българско училище от 30
години. Подобно твърдение е отбелязано и в румънския вестник "Куриерул
румънеск" от 3-18. 08.1845г.
Списък на дарители за училище "Ф. Сакелариевич" след 1994 г.
|