Дипломант: Мария Ивайлова Тодорова
Магистърска програма: Технологии за обучение по математика и информатика, 2025 г.
Научен ръководител: проф. д-р Иван Тонов и доц. д-р Таня Тонова
>>> Изтегли в PDF формат <<<
Целта на дипломната работа е да се представят положителните и отрицателните
страни на новите учебни програми за втори гимназиален етап по математика и да се
анализира ефективността на заложения учебен материал в профилираната подготовка.
Задачите, поставени за осъществяване на целта, са:
- Анализ на учебната програма за профилирана подготовка по математика.
Изтъкване на положителните и отрицателните ѝ страни. - Сравнение с чуждестранни учебни програми (Италия и Индия), за да покаже
подходящ ли е избраният материал за съответната възрастова група. - Провеждане на анкета сред учители по математика с различен стаж и
подготовка, за придобиване на по-ясно мнение за положителните и
отрицателните страни в реалното преподаване в профил математика по новата
учебна програма. - Разработване на Модул 3, Тема 1 (Практическа математика – Приложение на
математическия анализ) чрез използването на различни източници. - Апробация на разработения модел и анализ на ефективността му.
Обект на изследването са преподаването и изучаването на учебния материал във
втори гимназиален етап, профил математика.
Предмет на изследването са нагласите и практиките на учителите по математика за профилираното
обучение по новата учена програма при процесът на изучаване на Модул 3 и резултатите от него на учениците от 12. клас, профил математика от 91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“, гр. София.
Работната хипотеза е, че новата учебна програма по математика в профилирана подготовка има съществени ползи и е подходяща за целевата възрастова група. Промените в съдържанието са насочени към модернизиране на обучението, развиване на по-високи когнитивни умения и предоставяне на възможност учениците да избират профил в по-зряла възраст, като същевременно се фокусират върху предпочитани от тях предмети. Въпреки това реализацията на промяната среща затруднения. Освен че задължителният и профилираният материал се преподават успоредно, то понякога липсва и синхрон между тях. Също така част от учителите не разполагат с достатъчно ресурси и готовност за преподаване на новия заложен учебен материал. Това води до затруднения в преподаването и затормозява пълноценното усвояване на материала от учениците.